Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 8. máj 2024Meniny má Ingrida
< sekcia Žilinský kraj

Žilinský kraj chce spustiť systém integrovanej dopravy v roku 2019

Na snímke železničná dráha, ilustračné foto. Foto: TASR/Erika Ďurčová

Integrovaný dopravný systém chce kraj pilotne zaviesť na trase z Čadce do Žiliny a zo Žiliny do Rajca.

Žilina 15. novembra (TASR) – Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) pracuje na projekte zavedenia integrovanej dopravy, ktorý počíta so spustením systému v roku 2019, v prvej etape na Kysuciach a hornom Považí, následne v Turci, na Liptove a Orave.

"S krajským mestom Žilina sme založili samostatnú spoločnosť Integrovaná doprava Žilinského kraja, ktorá je už zapísaná v obchodnom registri a aktuálne pripravuje všetky potrebné náležitosti, aby mohla reálne začať fungovať. Ide však o náročný proces. Je potrebné prispôsobiť naše prímestské autobusy s vlakmi a mestskou hromadnou dopravou (MHD) tak, aby cestujúci pocítili len jedinú zmenu, a to zníženú cenu lístkov a efektívnejšie prestupy," informoval predseda ŽSK Juraj Blanár.

Integrovaný dopravný systém chce ŽSK pilotne zaviesť na trase z Čadce do Žiliny a zo Žiliny do Rajca. Do tímu prizval i odborníka z Česka, ktorý pracoval na zavedení integrovanej dopravy v Moravskosliezskom kraji. "V susednom Česku majú veľké skúsenosti, vďaka čomu nám pomohli vyvarovať sa mnohých chýb. Nechceme nič unáhliť. Cestujúci musia získať k novému systému dôveru a naučiť sa ho postupne využívať naplno v celom kraji. Hlavnou výhodou bude predovšetkým jeden cestovný lístok, s ktorým nastúpia do MHD, vlaku či autobusu a odvezú sa ďalej bez toho, aby museli kupovať ďalšie lístky," priblížil výhody IDS predseda ŽSK.

Za dôležité považuje, aby systém kopíroval potreby obyvateľov, vďaka čomu by mal prilákať nových cestujúcich. "Verejnou dopravou dnes jazdí čoraz menej ľudí, fungujúca integrovaná doprava dokáže obmedziť využívanie osobných automobilov a priniesť kvalitnú a cenovo dostupnú alternatívu. To je naším cieľom v Žilinskom kraji," dodal Blanár.

ŽSK je objednávateľom verejnej autobusovej dopravy vo všetkých regiónoch ŽSK. Počet prepravených cestujúcich klesol v porovnaní rokov 2015 a 2016 o viac ako jeden milión. Stratu očakáva kraj i tento rok, a to aj napriek rozsiahlej modernizácii a novým službám. "Obnovili sme vozový park, autobusy majú wifi pripojenie, klimatizáciu, zaviedli sme bezhotovostný spôsob platby čipovými kartami, nové mobilné aplikácie, ktoré umožňujú sledovať autobus priamo na ceste, no trend na Slovensku stále láka ľudí do áut. Verím však, že postupne sa naučia využívať ekologickejší spôsob dopravy a integrovaný systém sa rozšíri do celého kraja," uzavrel predseda ŽSK.