Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 19. máj 2024Meniny má Gertrúda
< sekcia Zahraničie

Lietadlo v stredu v Donecku narazilo do meteorologickej stanice

Vrak lietadla, ktoré v Donecku havarovalo 13. februára 2013. Foto: TASR/AP

O život pri havárií prišlo päť ľudí. Lietadlo pristávalo v hustej hmle. Väčšinu cestujúcich tvorili fanúšikovia cestujúci na zápas Ligy majstrov Šachtor Doneck - Borussia Dortmund.

Kyjev 14. februára (TASR) - Lietadlo, ktoré v stredu večer havarovalo na letisku v ukrajinskom Donecku, narazilo počas pristávania za hustej hmly do meteorologickej stanice. Oznámil to dnes donecký prokurátor Volodymyr Vyšinskij, ktorý uviedol, že pri havárii prišlo o život päť ľudí a deväť ďalších bolo zranených.

Dvojmotorový turbovrtuľový Antonov An-24 viezol futbalových fanúšikov tímu Šachtar Doneck na zápas Ligy majstrov s nemeckou Borussiou Dortmund. Prokurátor povedal, že počas pristávania, keď sa približovalo k pristávacej dráhe, narazilo lietadlo letiace z čiernomorskej Odesy svojím ľavým krídlom do meteorologickej stanice, potom zasiahlo svojím pravým krídlom zem a rozlomilo sa.

Vyšetrovatelia zvažujú ako možné príčiny nehody chybu pilota, chybu pozemného technického zariadenia a zlé meteorologické podmienky.

Svedkovia uviedli, že lietadlo začalo rýchlo horieť. Väčšine cestujúcich sa podarilo uniknúť z horiaceho stroja cez dieru v trupe po jeho rozlomení.

Pilot lietadla Serhij Melošenko viní z nehody počasie. "Bola hustá hmla," povedal televíznej stanici Kanál 5 slabým hlasom z nemocničnej postele. "Pristávaciu dráhu bolo zle vidieť, alebo presnejšie, nebolo ju vidieť vôbec."

Riaditeľ leteckej spoločnosti South Airlines, ktorá spoj prevádzkuje, Jurij Molod v televízii povedal, že stroj bol v dobrom stave a haváriu zavinil pilot. Molod vyhlásil, že pilot sa nemal v hmle pokúšať o pristátie v Donecku a mal letieť na iné letisko.

South Airlines je malá letecká spoločnosť, ktorá prevažne ponúka vnútroštátne lety z Odesy. Jej lietadlám zakázali počas vyšetrovania havárie lietať.

Lietadlo An-24, ktoré vstúpilo do prevádzky prvýkrát v roku 1959, je stredného doletu a hoci sa jeho výroba skončila v roku 1978, tieto stroje naďalej využívajú mnohí dopravcovia na území bývalého Sovietskeho zväzu. V bývalých sovietskych republikách došlo v uplynulých rokoch k sérii smrteľných leteckých havárií, ktoré podľa expertov zavinila slabá údržba starnúcich lietadiel, slabá vládna kontrola, nedostatočný výcvik pilotov a snahy leteckých dopravcov o zníženie nákladov.