Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea

VEDCI: Papierové slamky nemusia byť lepšou náhradou pre ekoprostredie

Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Belgickí vedci varovali, že takzvané "ekologické" papierové slamky na pitie obsahujú dlhodobé a potenciálne toxické chemikálie.

Brusel/Londýn 25. augusta (TASR) - Belgickí vedci varovali, že takzvané "ekologické" papierové slamky na pitie obsahujú dlhodobé a potenciálne toxické chemikálie a nemusia byť vhodnejšou alternatívou pre životné prostredie v porovnaní s plastovými slamkami. TASR správu prevzala v piatok z agentúry DPA.

Vedci uviedli, že v 18 z celkovo 20 značiek papierových slamiek našli dlhotrvajúce "večné chemikálie", ktoré sú potenciálne škodlivé pre ľudí, voľne žijúce zvieratá a životné prostredie.

Viaceré krajiny zakázali predaj plastových výrobkov na jedno použitie vrátane slamiek, pričom ich verzie vyrobené na rastlinnej báze sa stali obľúbenou náhradou.

V rámci prvej analýzy svojho druhu v Európe a iba v druhej v na svete výskumníci testovali 39 značiek slamiek na prítomnosť umelých chemikálií známych ako perfluórované a polyfluórované alkylsulfonáty (PFAS).

Látky PFAS sa našli vo väčšine testovaných slamiek a najčastejšie sa vyskytovali v slamkách vyrobených z papiera a bambusu, zistila štúdia publikovaná v časopise Food Additives and Contaminants.

Thimo Groffen, vedec z Antverpskej univerzity, uviedol, že tím výskumníkov chcel zistiť, či sa látky PFAS nachádzajú v slamkách vyrobených z materiálov na rastlinnej báze predávaných v Belgicku po tom, ako sa tieto látky našli v slamkách predávaných v Spojených štátoch.

Vedci testovali slamky na pitie vyrobené z papiera, bambusu, skla, nehrdzavejúcej ocele a plastu, ktoré kúpili najmä v obchodoch, supermarketoch a reštauráciách rýchleho občerstvenia. Väčšina značiek (27 z 39 alebo 69 percent) obsahovala látky PFAS.

Výskumníci skonštatovali, že išlo o nízke koncentrácie a berúc do úvahy, že väčšina ľudí zvyčajne používa slamky iba príležitostne, nepredstavujú pre zdravie človeka vysoké riziko. Zároveň však varovali, látky PFAS môžu zostať v tele mnoho rokov a časom môže dôjsť k nahromadeniu nebezpečnej koncentrácie.