< sekcia UNESCO a veda

Porsche ml. po smrti otca vytvoril prosperujúcu spoločnosť

Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Prvé Porsche, ktoré zostrojil ešte Ferdinand Porsche st., uviedli pod značkou Porsche až v roku 1948.

Viedenské Nové Mesto/Bratislava 18. septembra (TASR) - Výroba áut sa už od svojho začiatku spájala s menami zakladateľov jednotlivých automobiliek. Do galérie európskych výrobcov áut patrí neodmysliteľne aj rakúsky podnikateľ Ferdinand Anton Ernst Porsche mladší. V piatok 19. septembra uplynie od jeho narodenia 105 rokov.

Prvé Porsche, ktoré zostrojil ešte Ferdinand Porsche st., uviedli pod značkou Porsche až v roku 1948, vyrobili ho ale už dávno predtým. Ferdinand Porsche starší ako technický konštruktér firmy Daimler pracoval aj na vývoji značiek Mercedes SS a SSK. Novší modelový rad Porsche zahŕňa vozidlá od roadsteru (Boxster) po superauto (Carrera GT). Za najslávnejší model označujú odborníci Porsche 911.

Ferdinand Anton Ernst Porsche sa narodil 19. septembra 1909 vo Viedenskom Novom Meste v Rakúsku ako druhé dieťa a jediný syn automobilového konštruktéra, v tom čase generálneho riaditeľa rakúskeho závodu firmy Daimler Ferdinanda Porscheho st. a jeho manželky Aloisie Johanny Kaesovej. Napriek svojmu rakúskemu pôvodu strávil Porsche junior väčšinu života v Nemecku - študoval v Stuttgarte a rok pôsobil vo firme Bosch. Svoju pracovnú kariéru začal Ferdinand Porsche ml. ako jeden z prvých zamestnancov konštrukčnej kancelárie, ktorú jeho otec založil v roku 1931 v Stuttgarte. Mladý Ferry Porsche dohliadal v kancelárii na technickú stránku projektov motorových vozidiel a spolupracoval na významných projektoch novovznikajúcej automobilky. V roku 1935 sa oženil so svojou láskou z mladosti Dorotheou Reitzovou.

V roku 1936 postavil Ferdinand Porsche st. v Stuttgarte jeden z najväčších závodov na výrobu áut na svete. Základný kameň na stavbe závodu položil Adolf Hitler, s ktorým sa Porscheovci zoznámili ešte v roku 1925. Porscheovci taktiež spolupracovali s nacistami na vývoji novej vojenskej i ďalšej ťažkej techniky a podieľali sa na vývoji tankov Tiger či vojenskej verzii ľudového auta tzv. chrobáka (Volkswagen). Známosť s Hitlerom a spolupráca s jeho režimom spôsobili, že Porscheovci sa po vojne stali terčom útokov z rôznych strán.

V roku 1938 sa stal Ferdinand Porsche ml. zástupcom riaditeľa firmy Porsche v Stuttgarte-Zuffeuhausene. Počas vojny sa časť firmy presunula do rakúskeho mesta Gmund, aby unikla bombovým útokom spojeneckých lietadiel, Ferry Porsche zostal v Nemecku. Po vojne v roku 1945 zatkla francúzska polícia oboch Porscheovcov, obvinila ich zo spolupráce s nacistickým režimom a niekoľko mesiacov ich sťahovala po rôznych väzeniach.

Do rakúskeho Gmundu sa Ferdinand Porsche ml. vrátil v roku 1946. Po otcovom návrate z francúzskeho väzenia začali spoločne s odborníkom na motory Karlom Rabom (1895-1968) a konštruktérom Erwinom Komendom (1904-1996) vyvíjať ľahké športové vozidlá na základe vozidiel Volkswagen. Z pôvodných prototypov vznikol rad 356, ktorý si za veľmi krátky čas získal povesť úspešných športových vozidiel a firme získal celosvetovú slávu a uznanie.

Po smrti otca v roku 1951 sa Ferdinand Porsche ml. stal najvyšším predstaviteľom firmy, veľmi úspešne ju niekoľko rokov viedol a vytvoril z nej silnú a prosperujúcu spoločnosť. Do roku 1990 bol predsedom dozornej rady firmy Porsche a po svojej rezignácii pokračoval ako čestný predseda až do svojej smrti. Zomrel 27. marca 1998 ako 89-ročný v rakúskom Zell am See. Zanechal po sebe prosperujúcu spoločnosť a štyri deti.