Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 18. apríl 2024Meniny má Valér
< sekcia Slovensko

SDKÚ-DS: Čaploviča nehodnotíme čierno-bielo, len zle vynakladá energiu

Dušan Čaplovič Foto: TASR/Pavel Neubauer

Miroslav Beblavý ocenil, že Čaplovič akceptoval väčšinu návrhov z novely vysokoškolského zákona, ktorú pripravil jeho predchodca, nominant SDKÚ-DS Eugen Jurzyca.

Bratislava 17. júla (TASR) – Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) je aktívny a pracovitý a SDKÚ-DS ho nehodnotí čierno-bielo, podľa tejto strany svoju energiu často neorientuje správnym smerom.

"Boli by sme radi, keby sa viac orientoval na konkrétne pozitívne kroky pre kvalitnejšie školy a učiteľov," vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii SDKÚ-DS jej poslanec Miroslav Beblavý. Podľa neho Čaplovič zbytočne bojuje proti gymnáziám, súkromným a cirkevným školám a centrám voľného času.

"Ak si vezmeme len takú základnú otázku, ako je odmeňovanie učiteľov, tak vláda Ivety Radičovej od začiatku tohto roka zvýšila platy učiteľov o šesť percent. Nie je to nejaký zázrak, ale v tejto chvíli ministerstvo školstva vysiela signály, že na budúci rok sa ani toto nepodarí dosiahnuť, dokonca sa pravdepodobne platy učiteľov vôbec zvyšovať nebudú," podčiarkol Beblavý.

Ocenil, že Čaplovič akceptoval väčšinu návrhov z novely vysokoškolského zákona, ktorú pripravil jeho predchodca, nominant SDKÚ-DS Eugen Jurzyca. Novela je aktuálne v pripomienkovom konaní. "Ale vypustil z nej dve veci, ktoré mohli podporiť kvalitné školy. Mala to byť nová, náročnejšia akreditácia a nový spôsob kariérneho rastu pre najkvalitnejších učiteľov," upozornil.

Beblavý sa však stotožnil s Čaplovičovým návrhom, podľa ktorého by externé štúdium na vysokých školách v porovnaní s denným malo trvať dlhšie. Podľa Beblavého počas externého štúdia nie je možné dosiahnuť takú intenzitu štúdia ako na dennom, preto by malo trvať dlhšie. Zároveň by sa však nemala zvyšovať celková cena, ktorú študent za vzdelanie zaplatí. Napríklad za šesť rokov externého štúdia by teda mal zaplatiť takú istú sumu ako doteraz za päť rokov.

Boj s gymnazistami a centrami voľného času

"Máme pocit, že energia ministra sa viac prejavuje v negatívnych oblastiach, v boji s niekým. Máme tu boj s gymnazistami, s centrami voľného času," zdôraznil Beblavý. Ako príklad uviedol obmedzenia pre prijímanie žiakov na gymnáziá na základe dosiahnutého prospechu na základnej škole. Podľa Beblavého má zmysel zrušiť gymnázium, ktoré je objektívne nekvalitné, ale nie zmenšovať sieť gymnázií ako takú, prípadne limitovať prístup žiakov na tieto školy na základe známok na vysvedčeniach.

Školská inšpekcia je podľa neho schopná objektívne posudzovať úroveň škôl, keďže na stredných školách bežia celoštátne maturity a na základných testovanie deviatakov. "Samotný Monitor 9 a maturity ukazujú, že známky nie sú objektívnym kritériom. Je už preukázané, že jednotkári z niektorých škôl majú horšie výsledky ako trojkári z iných škôl," podčiarkol Beblavý.

Predseda strany Pavol Frešo ho doplnil, že o postupe na strednú školu by mali rozhodovať objektívne kritériá, napríklad v podobe štandardizovaných testov a nie známky na vysvedčeniach, ktoré sú dávané subjektívne. "Pokiaľ to naozaj objektívne meriate, úroveň vám musí rásť," povedal s tým, že sa týka tak žiakov, ako aj samotných škôl. Naopak, limitovanie žiakov na základe známok na vysvedčeniach bude podľa neho pôsobiť kontraproduktívne. "Takýto prístup diskriminuje práve kvalitné základné školy," upozornil Beblavý, že kvalitnejšie školy často prísnejšie známkujú a preto práve ich žiaci budú mať teraz väčší problém dostať sa na gymnázium.

Nový systém odmeňovania učiteľov ako jeden z návrhov

Čaplovičove kroky podľa neho povedú aj k zatváraniu centier voľného času a masovému zníženiu mimoškolskej činnosti. "Druhý krok, ktorý je tiež v parlamente predložený, umožní úradníkom a politikom na samosprávnej úrovni zatvárať školy bez objektívnych kritérií, súkromné a cirkevné školy, čo tiež nepovažujeme za vhodné, lebo podľa nás treba ísť po kvalite, nie po dojmoch," vyhlásil. SDKÚ-DS sa podľa neho bude vyjadrovať k návrhom rezortu školstva, pripraví však aj vlastné. Jedným z nich by mal byť návrh nového systému odmeňovania učiteľov, ktorý by viac podporoval kvalitných pedagógov.

"Aj v rezorte školstva platí, že SDKÚ-DS chce podporovať ľudí, ktorí tvoria hodnoty," vyhlásil Frešo. "Snažíme sa podporovať ľudí, ktorí chcú zlepšiť svoju situáciu vlastným pričinením. Vzdelanie je preto mimoriadne dôležitou oblasťou," dodal.

"To, čo sme za týchto sto dní zatiaľ videli, nebolo nijako oslňujúce. Budeme to veľmi pozorne sledovať, budeme tomu nastavovať zrkadlo," dodal Frešo s tým, že SDKÚ-DS pripraví aj vlastnú alternatívu riešenia problémov školstva.