Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Slovensko

PLAVČAN: Extrémizmus je mnohokrát ako vlastenectvo, no dôsledky sú iné

Minister školstva, vedy, výskumu a športu SR Peter Plavčan, archívne foto. Foto: TASR - Radovan Stoklasa

Minister školstva SR to vyhlásil počas dnešnej návštevy Múzea holokaustu v Seredi.

Sereď 12. mája (TASR) - Podľa ministra školstva SR Petra Plavčana extrémizmus sa mnohokrát tvári ako vlastenectvo, ale tie dôsledky sú úplne iné. "Vlastenectvo vedie k láske k vlasti, k ochrane životného prostredia, k láske k ľuďom, ale extrémizmus vedie k potláčaniu osobnej slobody, ako sa to dialo v koncentračných táboroch, ale aj k vyvražďovaniu a ponižovaniu ľudskej dôstojnosti." Vyhlásil to počas dnešnej návštevy Múzea holokaustu v Seredi.

Múzeum navštívil z dôvodu súčasnej veľmi komplikovanej sociálno-spoločenskej situácie a prejavov extrémizmu, ktoré vzrastajú. "Preto je potrebné, aby deti a mládež sa oboznamovali s touto témou, aby videli, aké nepriaznivé dôsledky má extrémizmus a prejavy extrémizmu ako také. V tomto múzeu, ktoré je v priestoroch bývalého koncentračného tábora, sú tak isto vytvorené podmienky aj na to, aby deti a mládež mohli získavať nové informácie, ktoré zatiaľ ešte nemajú," zdôraznil minister.

Zároveň dodal, že z uvedeného dôvodu rozhodol, že od budúceho školského roka bude jedna hodina dejepisu pre deviatakov navyše. Pôjde o približne štyridsať hodín v priebehu roka. "Školy budú môcť tieto hodiny sústrediť, aby deti povedzme aj z východného Slovenska alebo stredného Slovenska mohli toto múzeum navštíviť," konštatoval.

Súbežne s posilnením hodín dejepisu pre deviatakov bol podľa ministra vydaný pokyn aj na to, aby sa pripravovala nová metodika a tak isto obsah vzdelávania od piateho do deviateho ročníka základnej školy tak, aby sa téma súčasných dejín mohla novým spôsobom objaviť v učebniciach a v oblasti výučby.

Táto zmena však nebude aplikovateľná v praxi od septembra, pretože zmena metodiky a obsahu vzdelávania si vyžaduje určitý čas. "Je potrebné pripraviť nové učebné texty, overovať ich experimentálnym vyučovaním, to znamená, to trvá niekedy jeden, dva roky," uviedol minister Plavčan.

Pridaná hodina dejepisu bude ubratá zo slobodnej voľby hodín, ktorý zaručuje štátny vzdelávací program. "Tá jedna hodina bude slúžiť práve na tieto diskusie a zároveň by mohla byť určená aj na to, aby sústredili tieto hodiny a navštívili múzeum. Múzeum v Seredi má vytvorené podmienky na vzdelávanie, v minulom roku tu bolo asi 8000 žiakov a študentov," uzavrel minister.

Vedúci múzea holokaustu v Seredi Martin Korčok ministrovi školstva počas stretnutia priblížil prácu múzea. Teší sa tomu, že záujem o múzeum rastie. "V posledných týždňoch alebo mesiacoch je to každý deň 200 a viac študentov, to znamená päť až šesť školských skupín a my ešte máme priestor na to, aby sme túto návštevnosť zvyšovali, len by sme to potrebovali aj časovo rozdeliť," uviedol pričom najvyťaženejší sú od 9.00 do 11.00 h počas dňa.

Priznal, že návštevnosť múzea sa zvyšuje prakticky každým mesiacom. "Vedieme aj štatistiku, kde sa pýtame školských skupín, kde sa o našom múzeu dozvedeli. A áno, musím povedať, že sú medzi nimi aj takí, ktorí povedali, že na základe odporúčania ministerstva školstva," narážal vedúci Martin Korčok na odporúčanie pre školy navštíviť takéto inštitúcie, ktoré minister Plavčan dal minulý rok.

Múzeum v tom čase navštívila Základná škola na Podzámskej ulici v Hlohovci. Lívia Košařová, ktorá učí žiakov dejepis 17 rokov, takéto návštevy víta. Tvrdí, že je rozdiel medzi tým, keď o niečom rozpráva študentom a učí ich z knihy a úplne iné je, keď majú takúto bezprostrednú skúsenosť. "To znamená pozrieť si to a vlastne dotknúť sa vecí, ktoré sú originálne. Táto téma je dnes tak veľmi aktuálna. Omnoho viac si zapamätajú, keď to vidia a spoznajú na vlastnej koži, ako keď sa len z lavice o tom učia, alebo pozerajú to na internete," uviedla.

Zároveň skonštatovala, že v priestoroch múzea by sa dala priamo odučiť hodina dejepisu. "Nielen si to tu pozrieť, ale priamo tu mať hodiny, ako keď chodievame do Viedne do prírodovedného múzea a vidíme tam, že rakúski študenti majú otvorené hodiny v tom múzeu. Aj tu by to krásne išlo," dodala. Vedúci múzea sa tejto myšlienke nebráni.