Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 26. apríl 2024Meniny má Jaroslava
< sekcia Regióny

Zmeny v parkovaní v Trenčíne vyhrotili vášne

Parkovanie v Bratislave Foto: TASR/František Iván

Viac ako štyri hodiny sa dnes poslanci trenčianskeho mestského zastupiteľstva venovali nového systému parkovania v meste.

Trenčín 22. marca (TASR) – Viac ako štyri hodiny sa dnes poslanci trenčianskeho mestského zastupiteľstva venovali dodatočne vsunutému bodu programu rokovania týkajúceho sa nového systému parkovania v meste. Všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o parkovaní vstúpilo do platnosti 15. marca. Niektorí Trenčania poukazujú na chyby, ktoré sa pri zavedení nového systému parkovania vyskytli.

Protest proti novému systému parkovania prišlo na zastupiteľstvo vyjadriť asi 200 nespokojných Trenčanov. Do rokovacej sály zastupiteľstva a na balkón sa nezmestili, mesto preto zabezpečilo ozvučenie Mierového námestia. Na poriadok na mestskom úrade a Mierovom námestí dohliadalo takmer 20 príslušníkov mestskej polície, proti rozvášneným odporcom parkovania napokon zasahovať nemuseli.

Nemám nič proti regulovaniu parkovania, samozrejme, je potrebné to nejakým rozumným spôsobom vyriešiť. Ale toto, čo tu je, je polosurový nedorobok, nedomyslený, náročný na byrokraciu, ktorý nám, ako občanom, podnikateľom, ale aj návštevníkom Trenčína a študentom, komplikuje život. Aj to dopravné značenie, ktoré predviedli, nebolo v súlade s normami, na čo sme dávno upozorňovali. Celý systém má veľa nedostatkov,“ povedal jeden z protestujúci Trenčanov Zdeno Šťastný s tým, že alarmujúcim bol prípad požiarneho vozidla, ktoré v rámci testu systému parkovania, malo problém prejsť pomedzi parkujúce automobily.

Viceprimátor Trenčína Ján Forgáč si podľa vlastných slov váži občanov, ktorí chcú vyjadriť svoj názor. „Musí to byť urobené kultivovane, v medziach slušnosti. Niektoré reakcie niektorých občanov boli pre mňa a z môjho pohľadu na hrane. To, že ľudia prišli, ak teda nebudem komentovať niektorých jednotlivcov, a vyjadrili svoj názor, tak to je podľa mňa úplne v poriadku. Je to v súlade s tým, že žijeme v demokracii a každý si môže povedať svoj názor na čokoľvek,“ povedal Forgáč.

Faktom podľa neho je, že VZN o parkovaní vstúpilo do platnosti a je účinné. „Nechcem to preceňovať ani podceňovať, ale sú dôkazy za tých pár dní, že to funguje. Ulice sa vyprázdnili, mesto je vzdušnejšie, je tu menej áut. Ale opakujem, nechcem to preceňovať, počkajme si na triezve štatistiky, s rozumom ich vyhodnoťme, a potom sa bavme o tom, či niečo funguje alebo nefunguje,“ zdôraznil viceprimátor.

Napriek informatívnemu charakteru tohto bodu programu poslanci predložili niekoľko návrhov na uznesenie. Schválili návrhy poslanca Martina Smolku, ktorý žiadal, aby odborné útvary mesta zabezpečili promptné odstránenie nedostatkov a kontrolu súladu nového dopravného značenia s dopravnými predpismi. Zastupiteľstvo tiež schválilo Smolkov návrh, aby odborné útvary mesta priebežne monitorovali a vyhodnocovali dosahy novozavedenej parkovacej politiky, zhromažďovali a vyhodnocovali pripomienky občanov a v prípade potreby pripravili návrh opatrení na priebežnú optimalizáciu systému parkovacej politiky.

Poslanci rovnako odobrili návrh poslanca Richarda Medala, ktorý navrhol zaviazať mestský úrad vypracovať správu, kto je za chyby v príprave parkovania zodpovedný, koľko bude stáť odstraňovanie nedostatkov – zle namaľovaného vodorovného dopravného značenia, frézovanie a maľovanie nových čiar a komu budú chyby zosobnené. Poslanci neschválili dva návrhy poslanca Miloša Mičegu, ktoré odporúčali pozastaviť reguláciu parkovania formou platenej zóny a reguláciu parkovania riešiť dočasne využitím iných foriem regulácie podľa zákona o premávke na pozemných komunikáciách. V druhom návrhu odporučil prehodnotiť podmienky vydania parkovacích kariet a zjednodušiť proces ich vydávania.

Definitívnu podobu všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o parkovaní v Trenčíne aj so zmenami schválilo mestské zastupiteľstvo 21. februára tohto roku. Regulované parkovanie sa zatiaľ týka šiestich zón v centre mesta a jeho okolí. Podľa niektorých poslancov bolo treba účinnosť plošnej platnosti VZN odložiť na neskôr a otestovať ho iba v dvoch zónach v centre mesta. Vyjadrili pochybnosť, že sa včas stihnú vyznačiť všetky parkovacie miesta najmä v trenčianskej časti Západ. VZN v prvom hlasovaní 8. februára nezískalo potrebnú podporu, schválili ho na druhý raz 21. februára.