Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 1. máj 2024
< sekcia Prešovský kraj

Najväčší balík peňazí investuje Prešovský kraj do regionálnych ciest

Ilustračné foto Foto: TASR/Michal Svítok

Pre kraj je modernizácia cestného spojenia prioritou číslo jeden.

Prešov 23. júna (TASR) - Prešovský samosprávny kraj (PSK) v tomto roku investuje do regionálnych ciest veľký balík peňazí. Zo svojich zdrojov použije takmer 21 miliónov eur, ďalších viac ako 3,2 milióna eur z Európskej investičnej banky. Okrem rekonštrukcie a modernizácie ciest sa budú opravovať aj mosty a sanovať viaceré nebezpečné zosuvy. Informovala o tom hovorkyňa PSK Daša Jeleňová.

„Pre kraj je modernizácia cestného spojenia prioritou číslo jeden. Od roku 2004, kedy sme zdedili cesty II. a III. triedy, z toho viac ako polovicu v dezolátnom stave, sme urobili kus roboty, no stále máme čo vylepšovať,“ povedal predseda PSK Peter Chudík. Ako uviedol, v tomto roku krajská samospráva rozdeľuje do všetkých oblastí 63 miliónov eur, cesty sú ale kľúčové.

„V rámci investícií do dopravy sme ešte v máji vďaka priaznivým výsledkom hospodárenia upravili rozpočet na vyše 24 miliónov eur. Veríme, že to nebude konečné číslo. V rámci cezhraničnej spolupráce predkladáme tri veľké dopravné projekty za takmer 10,3 milióna eur a spoliehame aj na úspešnosť v rámci Integrovaného operačného programu,“ dodal Chudík. V regióne by sa mali opravovať nielen cesty, ale aj mosty a zosuvy, ktoré sú v havarijnom stave. Na opravy mostných objektov pôjde 2,5 milióna eur, z toho najviac nad 500.000 eur tisíc eur do obcí Komárov, Podolínec a Jezersko. Ďalších 1,9 milióna eur by malo ísť do sanácie zosuvov, najväčšími akciami sú Kokošovce-Sigord, Varechovce, Pavlovce a Jarabina.

S finančnou podporou PSK sa bude rekonštruovať šesť mostov a sanovať zosuvy na deviatich najproblematickejších úsekoch v kraji. „Vybrané mostné objekty sú v havarijnom stave. Vo väčšine prípadov je to spôsobené povodňami, ktoré odplavili opevnenie, opory a podmyli konštrukciu. Taký je prípad v Jezersku alebo aj v Podolínci. Podobne je to aj so zosuvmi, ktoré spôsobujú komplikácie a ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky,“ konkretizoval Jozef Havrila, poverený vedením Správy a údržby ciest PSK.

Tieto akcie sú v prevažnej miere projekčne pripravené, priebežne sa dopracovávajú nové projektové dokumentácie. „Momentálne sme u finančne najnáročnejších akcií v štádiu verejného obstarávania na dodávateľa. Ak všetko dobre dopadne, začiatok stavebných prác odhadujeme na august až september tohto roka s tým, že ukončovacie práce prebehnú pravdepodobne až v jarných mesiacoch budúceho roka,“ povedal Havrila. Opravy mostných konštrukcií, ako aj sanačné práce na zosuvoch by mali byť zabezpečené bez vážnejších dopravných obmedzení a komplikácií.