Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Kultúra

Umelecká zbierka zaniknutej Galérie Cypriána Majerníka patrí pod GMB

Cyprián Majerník: Utečenci. 1942. SNG, Bratislava. Foto: Slovenská národná galéria

Diela majú nevšednú umeleckú a dokumentárnu hodnotu. Sú to dary väčšinou autorov s pozitívnym sentimentom k odkazu výtvarníka Cypriána Majerníka.

Bratislava 9. februára (TASR) – Záhadný názov výstavy GCM do GMB vedia rozlúštiť dlhoroční pravidelní návštevníci bratislavských galérií. Vysvetľuje ho aj dodatok názvu Delimitovaná zbierka Galérie Cypriána Majerníka (2011-2013) do Galérie mesta Bratislavy. Výstava je v Pálffyho paláci GMB, kde potrvá do 8. apríla.

Podľa jej kurátora Richarda Gregora diela v zbierke GCM majú nevšednú umeleckú a dokumentárnu hodnotu. Sú to dary väčšinou autorov s pozitívnym sentimentom k odkazu výtvarníka Cypriána Majerníka a iniciátora vzniku GCM Ernesta Špitza ako poctu kultovej galérii, v ktorej mnohí z nich mali prvé prezentácie. Juvenílie, diela vytvorené do piatich rokov od skončenia akademického vzdelávania, zriedka predstavujú vrcholnú tvorbu autorov. No ukazujú vývoj a zdroje neskoršieho zrelého výrazu a svetonázoru, tiež ideály a inšpirácie, formálne experimenty a hľadania, preto sú považované za dôležitý zbierkotvorný segment.

"Na Slovensku iná podobne ladená kolekcia neexistuje. Kým nevznikne, dovtedy bude zbierka GCM ukážkou jednoduchej metódy, ako sa dá v krátkom čase postaviť zmysluplná kolekcia, na ktorú nadväzovať stačí dobrá odborná orientácia a 'nos' na tých mladých umelcov, ktorí to do budúcna nevzdajú," konštatuje Gregor.

Expozícia obsahuje prvotné objekty Juraja Meliša, Karola Weisslechnera, Ivany Slavíkovej, Štefana Papča, Petra Rónaia, Pavly Scerankovej, Stanislava Masára. Podobne je to s obrazmi, ktoré rôznymi technikami vytvorili Jana Želibská, Kvetoslava Fulierová, Veronika Rónaiová, Viktor Hulík, Rudolf Fila, Vladimír Havrilla, Marián Mudroch, Jiří Valoch, Svätopluk Mikita, Igor Ondruš, Juraj Puchovský a Július Koller, ktorý má najviac diel. Výstavu spestrujú fotografie Petra Janáčika a videa (Eja Devečková, Pavla Fichta Čierna, Filip Jurkovič).

Výstava je príležitosťou vrátiť sa k 'utopickému' počinu založiť umeleckú zbierku v dočasne obnovenej GCM (2008-2014) v kancelárskych miestnostiach Zichyho paláca. Keďže pôvodné zameranie GCM od jej vzniku (1957) bolo určené na propagovanie mladého umenia, rozhodli sa iniciátori zbierku špecializovať na autorské juvenílie. Za tri roky získali z darov autorov a dedičov okolo 80 diel v odhadovanej hodnote vyše 60.000 eur. Niekoľko novších prác zakúpili z grantovej podpory ministerstva kultúry.

"Od politického rozhodnutia bratislavského Starého Mesta ukončiť činnosť GCM trvalo viac než tri roky, kým sa zbierka, jestvujúca bez adekvátnej odbornej správy deponovaná v nezabezpečenom a neklimatizovanom priestore, dostala pod profesionálnu ochranu delimitáciou v prospech GMB," dodáva Gregor.