Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 18. máj 2024Meniny má Viola
< sekcia Import

Barum Rally Zlín 2012 poznamenali tragické nehody

Foto: Nikola Kokiová /TASR

Uplynulý víkend ulice Zlína a okolité dediny zaplnili rýchle autá, strely z výfukov a nadšenci moto športu. Okrem skvelých výkonov podujatie sprevádzali aj početné nehody.


Zlín 4. augusta (TASR) – Štyridsiaty druhý ročník podujatia Barum Czech Rally Zlín navštívili tisícky divákov z celej Európy. Okrem skvelých výkonov podujatie sprevádzali aj početné nehody.


K nehodám prispeli klzké vozovky


Už počas otváracej supererzety, ktorá sa konala v piatok 31. augusta v centre Zlína došlo k nehode, keď jeden z divákov vyšiel na strechu budovy z ktorej následne spadol. Utrpel poranenia rebier, brucha a tržnú ranu hlavy. Nasledujúci deň pri závode veteránov v Slušoviciach vyletela maďarská posádka z trate a narazila do stánku s občerstvením, pri ktorom v tom čase stála diváčka maďarskej národnosti. So zraneniami druhého stupňa ju previezli do miestnej nemocnice.
Foto: Nikola Kokiová /TASR
Ďalšia nehoda sa stala pri rýchlostnej skúške na trati Pindula, kde automobil s číslom 106 narazil do stromu. V posledný deň podujatia došlo k ďalším dvom nehodám, z ktorej jedna bola tragická. Na trati Kudlovice s umelým retardérom nezvládla posádka automobilu číslo 64 v zložení Svačina-Vybíral riadenie a prevrátila sa na strechu. Najtragickejšia bola trinásta rýchlostná skúška na okruhu Halenkovice, pri ktorej jazdec Václav Kopáček so svojím Subaru Impreza STi vletel medzi divákov. Automobil smrteľne zranil päťdesiatštyri ročného muža, ktorý zraneniam na mieste podľahol. Organizátori preto súťaž okamžite ukončili. Nehodou sa zaoberá aj polícia. K veľkej nehodovosti prispeli klzké vozovky a premenlivé počasie.


Napínavý boj o popredné priečky


Okrem nehôd však došlo aj k napínavému boju medzi jazdcami, hlavne na popredných priečkach. O vedúcu pozíciu bojoval Fín Juho Hänninen na Škode Fabia S2000 s minuloročným víťazom Janom Kopeckým, ktorý sa s rovnakým automobilom držal za fínskym pretekárom v tesnom závese. Z hry ho napokon v posledný deň v trinástej rýchlostnej skúške vyradil motor, ktorý vypovedal poslušnosť.
Foto: Nikola Kokiová /TASR
Rovnaký osud postihol aj ďalšieho favorita pretekov Václava Pecha na Mini Coopri S2000. Nedeľné rýchlostné skúšky nepriali ani Nórovi Andreasovi Mikkelsenovi, ktorého dva defekty odsunuli z priebežnej tretej pozície na konečné ôsme miesto. Nehoda Mikkelsena sa však postarala o ďalší napínavý boj o tretiu pozíciu medzi Čechmi Romanom Krestom a Tomášom Kostkou.


V konečnom poradí nakoniec obsadil favorizovaný jazdec týmu Škoda Motosport, Hänninen, prvé miesto s celkovým časom 2:11:28,2 hodiny. Za ním nasledujú Česi Kresta a Kostka. Veľkým prekvapením pretekov bol Jaromír Tarabus, ktorý so stratou 4:11,7 minúty na vedúceho Fína obsadil štvrté miesto. Tohtoročnej súťaži kraľovali automobily typu Škoda Fabia S2000, ktoré obsadili prvých šesť víťazných priečok. Slávnostný akt odovzdávania cien však vzhľadom k tragickej udalosti prebehol bez tradičných osláv.


Preteky s medzinárodnou účasťou


Usporiadateľom 42. Ročníka Barum Czech Rally Zlín je auto klub Barum Zlín. Tento rok sa súťaž konala pod záštitou Intercontinental Rally Challenge, FIA Majstrovstiev Európy jazdcov v rally a Mediasport Medzinárodných majstrovstiev Česka v rally. Celková dĺžka tratí bola 587,46 km, z čoho 251,62 km tvorilo pätnásť rýchlostných skúšok na ôsmych úsekoch. Divácky najnavštevovanejšími traťami bola Pindula, Slušovice, Halenkovice či Kudlovice. Slávnostný štart sa uskutočnil na Námestí Mieru pred radnicou v Zlíne, v sobotu preteky odštartovali pred Veľkým kinom a nedeľňajší štart prebehol pri servisnom areáli v Otrokoviciach.
Do tohtoročnej súťaže sa prihlásilo stodvanásť automobilov, na rally však bolo prevzatých iba deväťdesiatdeväť posádok z dvadsiatich troch štátov. Kvalifikovaných bolo nakoniec šesťdesiattri automobilov.


História pretekov siaha do roku 1971


Automobilový šport je v Zlínskom kraji mimoriadne populárny. Barum Czech Rally Zlín, alebo „Barumka“, ako zvyknú súťaž ľudovo nazývať priaznivci, je už tradičným vyvrcholením automobilovej sezóny a teší sa celoeurópskej obľube. História týchto pretekov siaha až do roku 1971, kedy sa preteky konali ešte ako amatérska súťaž. O rok neskôr už išlo o Majstrovstvá ČSSR. Po roku 1974 sa jazdecké pole Barum Rally rozšírilo aj do okolitých štátov a až do dnešných dní si udržiava pozíciu žiadaných a divácky populárnych pretekov s medzinárodnou účasťou.






Nikola Kokiová, Katolícka univerzita Ružomberok