Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 29. apríl 2024Meniny má Lea
< sekcia Ekonomika

NRSR schválila zmeny pre autoškoly, majú zlepšiť podmienky podnikania

Ilustračné foto. Foto: TASR - Štefan Puškáš

Navrhlo to Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR v novele zákona o autoškolách, ktorú v stredu schválil parlament.

Bratislava 16. októbra (TASR) – Minimálny vek inštruktora autoškoly sa zruší. Zavedie sa zároveň inštitút skúšobného komisára a povinné by malo byť aj pravidelné doškoľovanie inštruktorov. Navrhlo to Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR v novele zákona o autoškolách, ktorú v stredu schválil parlament.

Novela podľa ministerstva prinesie zlepšenie podnikateľského prostredia v oblasti vykonávania vodičských kurzov, prispeje k zvýšeniu kvality odbornej prípravy žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia a inštruktorov a tiež zabezpečí kontrolnú činnosť výkonu vodičských kurzov.

Novela reaguje aj na oprávnené požiadavky prevádzkovateľov autoškôl. Tie súvisia s podmienkami zriaďovania prevádzky autoškoly a s požiadavkami na technickú základňu autoškoly. Novelou sa zruší miestna príslušnosť okresného úradu v sídle kraja pri vydávaní inštruktorského preukazu.

Úpravou na základe novely prejde aj obmedzenie na výkon zodpovedného zástupcu v autoškole. Ten nesmie byť zodpovedným zástupcom v inej autoškole, avšak môže byť inštruktorom, ak ide o autoškoly prevádzkované tou istou osobou.

"Činnosť autoškoly možno zabezpečovať aj inštruktormi, ktorí sú v pracovnoprávnom vzťahu k autoškole, alebo inštruktormi, ktorí prevádzkujú živnosť, čo priaznivo ovplyvní situáciu na trhu inštruktorov, ktorých je nedostatok," podotýka rezort dopravy. Ustanoví sa aj možnosť pre prevádzkovateľa autoškoly zriadiť jej prevádzku s obmedzením na miesto v územnej pôsobnosti okresného úradu v sídle kraja, ktorý vydal osvedčenie o registrácii autoškoly.

Absolvovanie doškoľovacieho kurzu inštruktora raz za päť rokov sa podľa rezortu dopravy dlhodobo prejavuje ako nepostačujúce vo vzťahu k zvyšovaniu odborných vedomostí a praktických zručností inštruktora. "Vzhľadom na to je nevyhnutné, aby inštruktori absolvovali kurzy povinne priebežne počas výkonu činnosti inštruktora, a nielen z dôvodu potreby predĺženia platnosti inštruktorského preukazu," uvádza sa v dôvodovej správe. Doškoľovacie kurzy by sa mali vykonávať v dvojročných intervaloch bez skúšky.

Upravujú sa aj podmienky na udelenie a predĺženie platnosti inštruktorského preukazu. Zavádza sa inštitút skúšobného komisára. Platnosť inštruktorského preukazu bude s prihliadnutím na novozavedené povinnosti absolvovania kurzov inštruktorov desať rokov.

Podmienka dosiahnutia 25 rokov na udelenie oprávnenia inštruktora sa zároveň vypúšťa. "Nie je rozhodujúci vek inštruktora, ale najmä jeho schopnosti vykonávať vodičské kurzy, ktoré sa preukazujú úspešným vykonaním inštruktorskej skúšky, ako aj zdravotnou a psychologickou spôsobilosťou," približuje MDV. Súčasne je aj podmienka najmenej trojročnej držby príslušného vodičského oprávnenia.

V súvislosti s poznatkami o nekalej činnosti niektorých prevádzkovateľov autoškôl a inštruktorov sa zároveň podrobne vymedzuje výkon štátneho odborného dozoru. Presnejšie sa vymedzujú aj skutkové podstaty správnych deliktov a priestupkov podľa závažnosti ich spáchania. Ako prostriedok na vymáhanie práva na výkon dozoru sa zavádza inštitút poriadkovej pokuty.