Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 15. máj 2024Meniny má Žofia
< sekcia Ekonomika

Lokality UNESCO potrebujú svojbytný manažment a marketing

Vlkolinec ilustračné foto Foto: TASR/František Dejči

"Toto stretnutie je dobrým signálom, že sa v tomto ohľade hýbu ľady a je skvelé, že sa pohli zdola.

Ružomberok 31. mája (TASR) – Potenciál využitia značky UNESCO pre záchranu zapísaných subjektov a rozvoj cestovného ruchu si nevyhnutne žiada vytvorenie svojbytného, špeciálne zameraného manažmentu a marketingu. Zhodli sa na tom účastníci dnešného rovnomenného workshopu v Ružomberku.

"Toto stretnutie je dobrým signálom, že sa v tomto ohľade hýbu ľady a je skvelé, že sa pohli zdola. Teší iniciatíva tých, ktorých sa to najviac dotýka. Štát sa musí snažiť vytvárať im čo najlepšie podmienky nielen pri obnove vzácnych pamiatok, ale i pritiahnutí väčšieho počtu turistov, pretože potenciál je obrovský," skonštatoval Marián Mrva z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Podľa Ivana Dunčka, vedúceho oddelenia cestovného ruchu a rozvoja mesta Levoča, ktorá je od roku 2009 najmladším členom v slovenskom zozname UNESCO, je na škodu, že slovenská legislatíva zatiaľ nepozná pojem manažment plánu lokality svetového dedičstva. "Tak nám chýbajú manažéri, ktorí by sa mali naplno starať o to, čo sa v tej-ktorej lokalite deje. Doteraz to jednotlivé subjekty robia na báze dobrovoľnosti, čo rozhodne nepostačuje," vysvetlil.

Martin Hromada z ružomberskej radnice, ktorá spravuje unikátnu horskú osadu Vlkolínec, vyzdvihol, že značka UNESCO je celosvetovo známa, netreba ju nijako navyše propagovať a najmä pre zahraničných turistov je prirodzenou zárukou kvality a jedinečnosti daných lokalít. "Rozvoj cestovného ruchu a zlepšovanie súvisiacich služieb však výrazne limituje nutnosť zachovania pôvodného stavu," vysvetlil.

"Na jednej strane je pravda, že je to veľmi dobrá značka, ale na druhej strane sa všetky lokality UNESCO boria so špecifickými problémami. Musíme sa k nim postaviť systémovo, čo znamená vytvorenie inštitúcie na čo najvyššej úrovni, ktorá by sa venovala špeciálne len týmto lokalitám," zdôraznil Igor Kuhn, výkonný riaditeľ oblastnej organizácie cestovného ruchu Región Banská Štiavnica.

O cenné skúsenosti z viac ako desaťročného pôsobenia záujmového zväzku obcí České dedičství UNESCO sa podelila výkonná riaditeľka Michaela Severová. "Je to veľký dar a kto si myslí, že vyškrtnutie pamiatky zo zoznamu UNESCO nič neznamená, tak sa veľmi mýli. Je to punc kvality, že už niekto preveril, čo stojí za to vidieť. Radi by sme prezentovali české i slovenské pamiatky spoločne pre turistov zo vzdialenejších destinácií, lebo je známou vecou, že im Európa splýva a nerozlišujú, či sú v Českej alebo Slovenskej republike," dodala.