Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. marec 2024Meniny má Soňa
< sekcia Ekonomika

Billa, Lidl a Carrefour najviac porušujú zákony pri predaji potravín

Foto: billa.sk

Rebríček obchodných sietí s najvyšším percentom zistených nedostatkov vedie podľa ministra Ľubomíra Jahnátka Billa, nasledujú Lidl a Carrefour, tretie je Tesco, štvrtý Kaufland a piaty reťazec CBA.

Bratislava 26. júla (TASR) – Inšpektori Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) SR podľa slov ministra pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Ľubomíra Jahnátka (nominant Smeru-SD) pokračovali aj v júli v kontrolách potravín, a to v prvovýrobe, v ich spracovaní, pri preprave, vo veľkoobchode a v maloobchodnom predaji.

Najhoršie pri kontrolách v maloobchodnom predaji potravín dopadli hyper- a supermarkety, a to najmä pri nočnom predaji.

"Z celkového počtu 325 kontrol v hyper- a supermarketoch v SR sme našli 145 závažných porušení zákonov, teda 44,62 %. V stredných predajniach zo 651 kontrol sa zistilo 148 nedostatkov, teda 22,73-% porušenie. V malých predajniach sa vykonalo 696 kontrol, ktorými sa zistili nedostatky v 147 prípadoch," uviedol dnes na tlačovej besede v Bratislave Jahnátek.

Rebríček obchodných sietí s najvyšším percentom zistených nedostatkov vedie podľa Jahnátka reťazec Billa, za ním na druhom mieste nasledujú Lidl a Carrefour, tretie je Tesco, štvrtý Kaufland a piaty reťazec CBA.

"Pozitívnym z hľadiska kvality je naopak reťazec COOP Jednota, kde sa pri zvýšenom počte 343 kontrol zistilo len 41 nedostatkov, teda 11,95-% porušenie predpisov," spresnil šéf rezortu pôdohospodárstva.

"V Bille bolo realizovaných 52 kontrol, 28 z nich dopadlo zle, čo je 53,85-% porušenie. Druhé miesto obsadil Lidl s 23 porušeniami v rámci 46 kontrol. U Carrefouru boli s nedostatkami 2 kontroly zo 4. U reťazca Tesco z celkového počtu 104 kontrol boli zistené nedostatky v 44 prípadoch. V Kauflande za zistilo 11 nedostatkov z 27 kontrol a v CBA zo 62 kontrol boli nedostatky v 24 prípadoch," informoval.

Ilustračné foto
Foto: TASR/František Iván
"U hyper- a supermarketov pri 224 kontrolách cez riadnu pracovnú dobu, teda do 20.00 h, bolo zistených 60 nedostatkov, čiže v 26,79 % prípadov. Po ôsmej hodine večer až do šiestej hodiny ráno sa zrealizovalo 84 kontrol so zistenými 68 nedostatkami, čo predstavuje neuveriteľných 80,95 % porušenia predpisov, teda takmer 81 % kontrol v super- a hypermarketoch v noci dopadlo katastrofálne," zdôraznil.

"V 17 prípadoch sa realizovala v obchodných reťazcoch aj tzv. potravinová a veterinárna kobra (časť inšpektorov ŠVPS SR vykonávajúcich kontroly nonstop - pozn. TASR), ktorá v 17 kontrolách našla 17 závažných nedostatkov," dôrazne upozornil.

Tu bude player


Stredné predajne s potravinami dopadli podľa Jahnátka veľmi podobne ako super- a hypermarkety. "Pri denných kontrolách, ktorých bolo 618, bolo 20,23 % nedostatkov. Pri 32 nočných kontrolách sme kontrolu uzavreli s nedostatkami v 22 prípadoch, čo predstavuje 68,75 % porušení predpisov," spresnil.

Pripomenul, že z celkového počtu 2414 kontrol vykonaných v celom potravinovom spracovateľskom reťazci, teda od výroby až po spotrebiteľa, vykonala veterinárna a potravinová správa u prvovýrobcov 42 kontrol (s 1 nedostatkom), u výrobcov a baliarní 182 kontrol (27 nedostatkov), u distribútorov a dopravcov 178 kontrol (47 nedostatkov), vo veľkoobchodných skladoch 124 kontrol (17 nedostatkov) a v super- a hypermarketoch 325 kontrol (145 nedostatkov).

Billa výsledky rešpektuje

Spoločnosť Billa dnes zverejnené výsledky kontrol Štátnej veterinárnej a potravinovej správy (ŠVPS) SR rešpektuje, pretože paralelne s jej internými kontrolami vedú k zvyšovaniu kvality predaja aj prevádzky predajní.

"Všetky vyčítané nedostatky berieme veľmi vážne a vo všetkých prípadoch už boli prijaté nápravné opatrenia. Zároveň je však nutné pripomenúť, že nie všetky nedostatky sa týkali kvality potravín či služieb zákazníkom. Pomerná časť sa týkala aj prevádzkových nedostatkov technického charakteru, ktoré nemali absolútne žiadny vplyv na kvalitu predávaných potravín," uviedla pre TASR v reakcii na dnešné vyjadrenia šéfa agrorezortu Ľubomíra Jahnátka (nominant Smeru-SD) finančná riaditeľka a konateľka Billy Slovensko Jana Zemánková.

"Pokladáme preto zverejnenie percenta chýb na počet kontrol za zavádzajúce meradlo, keďže neberie do úvahy odlišnú váhu prasknutej kachličky v sklade od predaja chybných potravín," poznamenala.

Spoločnosť Lidl Slovenská republika cez PR manažérku a tlačovú hovorkyňu Janu Čupkovú odkázala, že "v zistených pochybeniach spoločnosť okamžite urobila nápravu".

"Naším primárnym cieľom je poskytovať zákazníkom kvalitné potraviny a služby a týmto smerom zameriavame všetky naše snahy. My sami v Tescu robíme množstvo interných kontrol zameraných na kvalitu," konštatoval Gabriel Točka z Tesco Stores SR.

"Ročne skontrolujeme a zachytíme ešte pred bránami našich skladov množstvo potravín, ktoré nespĺňajú vysoké štandardy kvality, vrátime ich dodávateľom a nedovolíme, aby sa dostali do obchodov a na stoly našich zákazníkov. Každý podnet na ďalšie zlepšenie našich služieb berieme vážne a budeme sa ním zaoberať," zdôraznil Točka.

Sieť CBA Slovakia je podľa viceprezidenta spoločnosti CBA Slovakia Vladimíra Kocúreka s výsledkami kontrol ŠVPS SR spokojná, a to "napriek tomu, že medializované výsledky a tabuľky nezohľadňujú počet prevádzok, ich celkovú plochu ani charakter pochybení".

"Žiadne zo zistení inšpektorov v našich predajniach sa priamo netýkalo kvality a zdravotnej neškodnosti nami predávaných potravín. Predávame najviac potravín od slovenských dodávateľov. V nákupnom systéme CBA je momentálne vyše 550 predajní s priemernou plochou okolo 350 m2. Mrzí nás, že zverejnený prehľad tieto fakty nezohľadňuje. Podľa zverejnených výsledkov sme dokonca tretí najčastejšie kontrolovaný reťazec. S prihliadnutím na uvedené a na technicko-administratívnu povahu zistených nálezov môžeme byť s výsledkami kontrol spokojní," dodal Kocúrek.